Sunday 21 October 2012

3 hari 2 malam Kota Kinabalu ( part 1)

Salam.. lame betul x menulis.. ok mari aku citer pengalaman aku travel with 2 kids, pengalaman yang best bagi aku sbb travel ngan anak kecik..

Pagi 19/10/2012 kami pon bersiap2 mau p LCCT sbb flight kami pukul 10.20 pagi. Almaklom le ade anak kecik so agak lewat dari rumah walaupon rumah kat nilai jer pon, 20minit udah sampai LCCT.

Kami sampai di LCCT jam 9.40pagi, hadoi dah lambat le ni, teros berbaris nak check in bag, sekali minah yg jaga check in bag tu cakap "sory puan gate dah close so x boleh check in lagi". alamak aku dah panik, cik suami dah tarik muka, mase tu gak otak ligat berfikir mencari solution nak gak fly. Nasib le kami emang bawak cabin bag, so saiz x jagi masalah sbb emang kecik but... kg jer lebih dari 7kg( berat maksimum untuk cabin bag) so sampai je kat gate perlepasan tanya kat mamat yg jaga kat situ tanye boleh masuk lagi ke x, "dia kate boleh but kene cepat kak, pastu di kate bag akak ni macam berat je ni lebih dari 7 kg ni so kene kurang kan berat". sekali timbang bag tu berat 11kg. hadoi sekali lagi otak ligat berputar..

Sepantas kilat teringat emang ade bawak bag tesco,( hari tanpa bag plastik). so dengan selamba nye kat depan gate tu gak le aku bukak bag tuh transfer baju2 utuk kurang kan berat. dalam hati tu berdoa agar kami dapat fly sbb kesian kat Adam yg x sabar nak naik kapal.. dalam ketika kami sibok2 dok trasfer barang tuh ade pulak org lain yg dok tanye soalan kat penjaga laluan masuk tuh.. kami pon timbang bag sekali berat bag tu 9kg adoi.. so kami cepat jer blah sbb penjaga gate tuh sibok layan org lain so selamat.. bile dah sampai je kat balai berlapas tu,  kami adalah org terakhir yg naik flight, emang susah le nak naik dengan barang banyak.. dengan dukong anaknye lagi emang sungguh mencabar..

Alhamdulilh kami berjaya terbang.. Doa kami di makbulkan, sampai je dalam flight rase cam mimpi sbb berjaya juga fly huhuhu, emang lepas ni klu nak fly biar kite menunggu, klu jadi macam ni x ke kecut perot.

Setelah mengharungi perjalanan yg panjang bersama anak2 yang x tido langsung dalam flight 2 jam 30 minit yg membosankan. Kami selamat sampai di Kota Kinabalu. Tunggu kereta sewa,cari hotel penginapan yang aku booking menggunakan booking.com. Sampai di hotel lebih kurang jam 3.30ptg, hotel kami teletak ni kawasan Kampung Air, perot pon dah lapo nampak KFC so kami pon makan kfc je le wat alas perot. oleh kerana agak penat so kami lepak je dlm bilik  lepas maghrib baru nak gerak jln2 sekitar KK.

Setelah berehat kami pon keluar dari hotel sbb nak cari mkn mlm, Alamat kete kene blok sbb ade pasar macam pasar mlam le klu kat sini betul2 depan hotel kami, so kete kami dah x boleh nak kuar sebab dah kene blok dek payong2 org yg berniaga, hadoi macam mana ni nak bergerak klu xde kereta, but Allah permudahkan perjalanan kami sbb hotel kami bersebelahan terminal taxi so amik taxi je le cakap je kat pakcik tu nak p philipin market, kat sini taxi mahal bukak pintu jer udah rm10 okeh.. sebenar nye x jauh pon dari hotel kami, sbb meter tuh x sempat bergerak pon kami udah sampai.. so bayor le rm10 kat pakcik tuh, sampai le kami di philipin market. Ade baik nye juga kami x bawak kereta sbb jln nye sesak, nak cari parking pon agak susah la, sbb semua parking pon penuh. oleh kerana kami sampai agak awal so mudah untuk kami berjalan2, pasar ni besar macam2 ade.

ha tu dia.. macam2 makan laut ade.. harga berpatutan ikot baget masing le ye..

ni je le makan mlm kami.. sebelom..

licin sudah.. Alhamdulilh...

Selesai makan, kami jalan sekitar pasar, penat pulak rase nye mendukong anak, ade banyak pasar malam sekitar kawasan kampung air, so kami pon decide nak jalan kaki jer sbb rase cam x terbaloi bayo rm10 kat pakcik taxi huhu, sambil2 jalan just cuci mate je le, sbb susah nak pilih2 barang sebab dukong anak,( buget pon xde ler nak shoping2 ni huhuh) lebih kurang 10 minit jalan kami pon sampai hotel. tamat le sudah hari pertama kami ni KK.